Page content

article content

Virtual Reality heeft ook nadelen

 

Virtual Reality komt van ver en bestaat misschien al langer dan je denkt maar heeft ook een aantal nadelen.

Virtual Reality (VR) vinden wij heel gaaf en denken dat dit de toekomst heeft, laten we dat voorop stellen. Het gaat al verder dan alleen een 360 graden bril en de eerste VR escaperooms, VR klimmuren en VR bioscopen verschijnen in Nederland. De speler wordt onderdeel van de beleving en dat is echt heel leuk. Komende jaren zal het nog beter worden door de verbeterde technologie en mogelijkheden die het biedt voor consumenten. Trainingsprogramma’s zijn ook in ontwikkeling en VR wordt steeds handiger voor bedrijven. Maar de VR technologie heeft ook een aantal nadelen die wij minder leuk vinden, lees snel verder waarom.

Tony Stark full motion augmented reality

Tony Stark full motion augmented reality

Het grootste nadeel van Virtual Reality is dat het geen ‘Augmented Reality’ is. Augmented Reality combineert de werkelijkheid met fictie. Het bekendste product van Augmented Reality is waarschijnlijk de Google Glass. Vrijwel iedere marketeer, tech-nerd en visionair zwoer bij de Google Glass maar de hype is nu dood. Wellicht heeft Google de boot gemist door alleen een Beta versie op de markt te brengen of het bedrijf heeft te maken gehad met een traditionele ‘Adoption’ of ‘Innovation’ curve. Deze curve laat simpelweg zien dat huidige markten & consumenten nog niet genoeg geloven in het product en daarom liever eerst even de kat uit de boom kijken. Terugkomend op de Augmented Reality, het concept is tof en biedt tal van mogelijkheden voor computerspellen. Pokemon Go was bijvoorbeeld een goede kaskraker en combineerde handige virtuele elementen met de realiteit. Virtual Reality heeft die mogelijkheden minder en dat maakt het soms wat jammer. Een combinatie van VR & Augmented Reality is misschien de toekomst maar nu nog te pril voor ons kikkerlandje.

Virtual Reality in de 20ste eeuw

Virtual Reality in de 20ste eeuw

Technologie zal de komende tijd nog sneller ontwikkelen

Het tweede nadeel is zoiets dat mensen enorm irriteert of het maakt je niet uit. Zoals mijn vriendin die twee keer per dag het huis opruimt omdat ze niet tegen rommel kan. Ik heb eens twee maanden mijn dekbed niet verschoond. Weet je al waar ik het over heb? Het zijn namelijk de slechte graphics. Dit is een onvermijdelijk dingetje aangezien niet elke spelcomputer een Quadro P6000 grafische kaart heeft van €6.584. Maar slechte graphics zorgen ervoor dat je afgeleid raakt van de essentie van de game. Dit wordt in de toekomst opgelost door betere en snellere computers maar voor nu een frustratie. Een handige huis, tuin en keuken VR bril geeft niet dezelfde beleving als een Oculus Rift maar hier is het prijskaartje ook naar. Hopelijk komen de nieuwe generaties VR brillen van Samsung, Oculus (en Apple?) snel. 

Nu komen we op een nadeel waar de toekomst wat minder aan kan doen – Motion Sickness. Het klinkt als een SOA die je als zestienjarige puber kan krijgen omdat je teveel achter de computer zit maar dat is het niet. Motion Sickness is een misselijkheidsgevoel dat je kunt krijgen omdat er met je hersens gespeeld wordt. Niet iedereen heeft last van motion sickness maar het kan vervelend zijn. Motion Sickness is niet de eerste aandoening die je kunt krijgen van digitale ervaringen. RSI is een bekend fenomeen waar tig mensen last van hebben (pijn in je spieren door het klikken op de muis). Dit was een prima excuus om onder digitale examens uit te komen. Sommige mensen hebben meer last van Motion Sickness dan anderen dus let daar op. Opmerking; Motion Sickness komt niet zo vaak voor in racesimulatoren dus boek massaal die experience.

Computerfrustratie Virtual Reality kan soms net zo frustrerend zijn als een computer met windows 2000

Virtual Reality kan net zo frustrerend zijn als een computer met windows2000

Eerste wereldproblemen zijn ook problemen

De laatste frustratie die ik heb is dat je veel meer met de mogelijkheden van VR wil doen dan nu nog mogelijk is. Zelf ben ik nooit een enorme fan geweest van de Wii maar de mogelijkheden die de spelcomputer biedt zijn wel baanbrekend geweest en vormden de beginselen voor VR. Onze ambities met VR gaan enorm ver maar deze ambities zijn erg kostbaar en tijdrovend. Gelukkig zijn wij niet de enigen die zich bezighouden met VR en zijn er tal van techneuten, wetenschappers en studenten die VR naar de next level brengen.

Wij denken dat VR in de toekomst nog heel veel gave mogelijkheden gaat bieden dus like onze Facebook pagina en blijf op de hoogte van het laatste nieuws. Iedere week schrijven wij een blogbericht over de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van VR; als je zelf een leuke tip hebt of voor ons wilt bloggen stuur dan een berichtje! 🙂